NAKED HUMAN

“If we were to define in one word the subject of this exhibition, we would say that it is life. Life seen up close, the intimate and fundamental experience of being human: the original portrait of the human being as the sole and absolute inhabitant of his own soul, committed to the experience of fundamental mood movements whose origin is nothing but the incessant questioning (derived from dealing with the world) to take over one’s life, with the courage and rigour of whom who is heading towards his own liberation.

Hopelessness, desolation, anguish and anxiety of a body fatigued to the limit by the violence of internal forces. Exhaustion, finally, the glimmer of a slight hope that still trembles weakly in the air. Some of the universal moods (moments that create the general meaning of the work) are presented literally and with mastery by the artist, leading us to the direct experience of the mystery of what in his view is uncovered.

A sharp understanding on how real spaciousness and luminosity (elements whose realization is always linked to a living existence) combine in its simplicity and tremendous power. This knowledge gives the artist the chance to extend to the outside the possibilities of expressing what is human (revealing his radical understanding about the true meaning of dwelling) and enables us to get even closer to the truth of this naked human being.

Nicolás Novoa Artigas. Philosophy Degree. MA in Philosophy, Major in Metaphysics.

HUMANO AL DESNUDO

“Si tuviéramos que definir en una palabra el asunto de esta muestra, diríamos que se trata de la vida, de la vida vista desde cerca, de la experiencia íntima y fundamental de ser humano: el retrato originario del hombre como el habitante único y absoluto de su propia alma, entregado a la vivencia de los movimientos anímicos fundamentales, cuyo origen no es sino la interpelación incesante -que el trato con el mundo supone- a hacerse cargo de la propia vida, con el coraje y el rigor de aquel que se encamina hacia su propia liberación.

La desesperanza; la desolación; la angustia y ansiedad de un cuerpo transido hasta el límite por la violencia de las fuerzas internas; el agotamiento; por fin, el viso de una leve esperanza que tiembla débil aún en el aire; son algunos de los estados anímicos universales -momentos que configuran la trama unitaria que constituye el sentido general de la obra-  que de manera magistral el artista literalmente nos pone delante, llevándonos a la experiencia directa del misterio de aquello que en su visión ha sido puesto al descubierto.

Una fina comprensión de cómo la auténtica espacialidad y luminosidad -elementos cuya concreción va siempre ligada a una existencia viva- se conjugan en su simplicidad y tremenda potencia, da al artista la posibilidad de extender hacia lo exterior las posibilidades de expresión de lo humano -dando cuenta de su comprensión radical acerca del auténtico sentido del habitar-, y a nosotros la de acercarnos aún más a la verdad de este hombre desnudo.”

Nicolás Novoa Artigas. Licenciado en Filosofía. Magíster en Filosofía mención Metafísica. Universidad de Chile.